vrijdag 28 december 2012

10 jaar na de moord


                                                       Hilversum, 6 mei 2012


Omdat jullie niet gingen ben ik maar geweest. Naar de 10 jarige herdenking van de moord op Pim Fortuyn. Bij de plaquette op de parkeerplaats van 3FM kwamen vandaag Pims volgelingen samen. Ze waren met zijn 30-en in een goudkleurige bus uit Rotterdam gekomen. De malloten, de lamme en de blinde, halve zolen en garen, kreupelen, zwervers, de kale met 'highway to hell' tatoeage en hun opperhoofd Hilbrand Nawijn. Ooit minister, later als 'gekke Henkie' rondtrekkend van feesttent tot disco, 'Kom van dat dak af' krijsend.
Ik heb 't altijd intrigerend gevonden dat de iconische beelden van Fortuyn, die eenieder op zijn netvlies heeft, zo dicht bij mijn huis geregistreerd werden.

- "At your service" sprak hij in Grand Hotel Gooiland, 1 minuut fietsen. Hij had er zin an, lijsttrekker zijn van Leefbaar Nederland.

- "Vergis je niet, ik word de nieuwe minister president van Nederland" galmde 't over de Neuweg, acht huizen verder. Uit Leefbaar Nederland geknikkerd door Jan Nagel en Kai van de Linde. Voor het huis van de laatste, Neuweg 209, strekte Pim zijn bezwerende vinger naar de verzamelde pers. Op de achterbank van zijn Daimler genoot Pim zichtbaar van alle commotie.

- Op het Mediapark, 4,5 minuut fietsen, lag zijn bloedende lichaam maar nu op de grond voor de Daimler.

In de hectische dagen na de moord werd Ruud de Wild aangekondigd als gast bij Barend en van Dorp. Hij stond pal naast Pim toen Volkert schoot. Ruud ken ik omdat hij een jaartje met me samenwerkte bij de pomp.'' Doe het niet jongen", schreeuwde ik tegen de TV. Maar hij deed het wel. Een gast van niks, meer een dood vogeltje. De echo's van de pistoolschoten daverden nog zichtbaar tussen zijn oren. Volgens mij heeft hij nog 2 jaar geestelijk verdoofd rondgelopen.
Vandaar dat ik er bij wilde zijn vanmiddag. Ik misstond trouwens niet tussen Pims discipelen. Mijn blauwe Soho-jack is afgebiesd met rode en witte strepen. De anderen dachten vast dat ik, net als zij met hun banieren, een nationalist in hart en nieren was. Ik heb twee speeches aangehoord, die van Hilbrand en van die blonde Rotterdamse vrouw die altijd vooraan staat als het over Fortuyn gaat. Die van haar klonk oprecht, klonk, want de airco van de gebouwen van United bulderde oorverdovend. De vrouw vroeg om een minuut stilte maar de voornoemde herrie maakte die ene minuut haast belachelijk. Juist op 4 mei bij het Rosarium tijdens de twee minuten stilte, bezorgen de lawaaiige vogels mij een glimlach. Deze stilte was een farce, daar op die nieuw betegelde vlakte.
Net zomin als bij Nawijn vielen bij haar de woorden islam, allochtonen en Marokkanen. Louter zorg, goed onderwijs en de vrijheid van meningsuiting werden gememoreerd als het gedachtegoed van 'de Goddelijke Kale'. Terwijl het electoraat van de LPF, volgens mij, juist de brute allochtonenaanpak omarmde. Ik hield het voor gezien, ik ging fietsen over de hei. Later zag ik de bus met zijn passagiers de A27 opdraaien, terug naar hun eigenste Rotterdam.
Pim Fortuyn is inmiddels 10 jaar dood, Geert Wilders heeft politiek zelfmoord gepleegd. Op de puinhopen van het populisme kunnen de oude partijen eindelijk een realistisch democratisch huis bouwen.
Thomas van der Steen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten